Kontorindretning inspiration
Den rigtige kontorindretning skaber et miljø, som løfter arbejdsglæden og giver de bedste rammer for en produktiv og behagelig arbejdsdag.
Styrk dit brand med en gennemtænkt, moderne og inspirerende kontorindretning
En tydelig etableret brand identitet har en stor betydning for at tiltrække nye kunder, talentfulde medarbejdere og ikke mindst fastholde medarbejderne. Det gælder ikke kun om at være til stede med sit logo og farver på hjemmesiden, visitkort og brochurer. Men det gælder i høj grad om at inkorporere det i hele organisationen og virksomhedens kontorindretning.
En arbejdsplads eller et kontormiljø i en virksomhed fortæller en del om virksomhedens organisation. Fx hvem de er og hvad de står for. Når dine kunder er på besøg i virksomheden fungerer indretningen som et udstillingsvindue. Dine kunder skal slet ikke være i tvivl om, hvem I er som virksomhed. En kontorindretning til erhverv skal samtidig også kunne leve op til medarbejdernes krav, hvor det skal bidrage til en følelse af velvære og en stærk virksomhedskultur.
3 forslag til hvordan du kan styrke virksomhedens brand gennem kontorindretning
1. Skab en indbydende stemning og ensartet stil på kontoret
Har I en brandmanual for, hvordan jeres udtryk skal være på fx hjemmesiden? Så kan du tage udgangspunkt i den, når du skal hente noget kontor inspiration. Her vil du typisk kunne finde logofarven og det farveskema, der er til tilgængelig. Ved at bruge de samme farver og elementer, så opnår du et mere ensartet og genkendeligt udtryk i jeres erhvervsmøbler. Er I en virksomhed, der går højt op i bæredygtighed, så vil det være mest naturligt at bruge naturens farveskala som fx blå, grøn og brun. Her behøver I ikke at begrænse jer til farver for at skabe det rette udtryk, men I kan tilføje struktur i form at naturmaterialer og planter.
Hvis I er et kreativt bureau, der måske arbejder med at designe hjemmesider og grafiske løsninger, så kan I vælge det lidt mere modige pangfarver til jeres kontorindretning. Sørg for at skabe arbejdsområder, der summer af kreativitet og giver plads til den enkelte til at udfolde sig med sine idéer. Her kan der fx være papir, blyanter eller et whiteboard klar til, når idéer opstår. Eller du k skabe et behageligt og uformelt område med bløde sofaer, hvor det gier ro og plads til de kreative tanker - væk fra skrivebordet.
2. Skab en attraktiv kontorindretning, der fremmer medarbejdernes velvære
Dine medarbejdere er vigtige for virksomhedens udvikling og fremtid. Og derfor bør du også indtænke jeres behov og ønsker ind i virksomhedens kontorindretning. Hvilke aktiviteter fylder allermest i virksomheden? Er det møderne, de store projekter der kræver sparring og samarbejde eller er det de opgaver, der kræver koncentration? Det er vigtigt at have et godt overblik over alle aktiviteter i huset for at kunne træffen den rigtige beslutning ift. valg af kontormøbler og indretningsløsning. Har I rigtige mange forskellige typer aktiviteter, kan det måske være en fordel I at investere i fleksible møbler, der er nemme at flytte rundt efter behov. Fx kan du få møbler på hjul eller klapborde, der kan klappes sammen, så de ikke fylder så meget, når I ikke skal bruge dem. Her handler det om at tilpasse indretningen efter den pågældende aktivitet. Der findes utrolige mange muligheder, når det kommer til at lave en fleksibel indretningsløsning.
3. Kontorindretning der skaber værdi for medarbejderen
En moderne kontorindretning er noget helt andet end den var dengang. I dag er selve indretning af kontoret blevet en konkurrenceparameter, der skal kunne tiltrække talentulde medarbejdere og samtidig også kunne fastholde de dygtige medarbejdere. Det er ikke nok bare at indrette kontoret med de nødvendige kontormøbler. Det handler om at se virksomhedens indretning i det helt store perspektiv. Nogle virksomheder har afskaffet de faste pladser, da der var mange tommer pladser, når halvdelen af kontoret arbejdede hjemmefra. Det frigør en masse plads til at indrette kontoret anderledes. Fx kan du skabe små øer af loungeområder med bløde sofaer og loungestole, hvor der er mulighed for at mødes uformelt, brainstorme eller arbejde i nogle andre inspirerende omgivelser end lige ved skrivebordet.
Kontorindretning med fokus på bæredygtighed
Bæredygtighed er et emne, der vinder større og større indpas i vores hverdag, og det afspejles også i indretning af kontor og vores kunders ønsker. Når vi taler om bæredygtighed, handler det selvfølgelig i høj grad om bæredygtige materialer uden skadelige kemikalier, men det handler også om kvalitet og levetiden af materialerne.
Kontormøbler af høj kvalitet holder længere, og dermed er du medvirkende til at mindske spild og sætte en stopper for brug og smid væk-kulturen. Desuden har vi et stort udvalg af danske kontormøbler produceret i Danmark, hvilket sparer transport og sikrer gennemsigtighed i hele produktionskæden. Vi kigger også gerne på jeres eksisterende møbler, og se om levetiden kan forlænges. Fx kan man udskifte bordpladen på jeres nuværende hæve-sænkebord, hvis I ønsker at beholde det nuværende stel.
Kontorindretning med ergonomi i højsædet
Den optimale kontorindretning rammer virksomhedens nerve i design og udtryk, men den er også funktionel og ergonomisk. Netop ergonomi er en af vores mærkesager og en del af indretningen, som vi aldrig ser bort fra. En ergonomisk arbejdsplads er tilpasset den enkeltes behov, muligheder og begrænsninger - det giver bedre trivsel på arbejdspladsen, sundere medarbejdere og potentielt færre sygedage.
Farver og materialers betydning for kontorindretning
Forskellige farver påvirker vores humør på forskellige måder - og de påvirker også, hvordan din virksomhed opfattes af medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere. Er du til fuld fart på farverne, eller er stilen mere afdæmpet og eksklusiv? Skal indretningen udstråle kreativitet eller eksklusivitet? De rigtige farver kan gøre den lille forskel og sætte den sidste prik over i’et. Mange borde kan fås med linoleumbordplader i alskens farver - det kan også være en lampe eller et tæppe, der afrunder indretningen og får det hele til at hænge sammen.
På samme måde kan du opnå helt forskellige udtryk alt efter dine materialevalg. Venteområdet kan både forsynes med eksklusive lædersofaer og bløde, farvestrålende lænestole. Og hvad med kantinestole og -borde, skal de ikke være lette at vedligeholde og holde rene? Materialerne har både en æstetisk og praktisk funktion, og vi hjælper dig med at forene de to.
Ønsker du en komplet, farvekoordineret indretning? Så har vi udarbejdet et indretningsforslag, som du kan tage udgangspunkt i her.
Lys og akustik er vigtigt for kontorindretningen
Ergonomi er én af faktorerne, der påvirker vores trivsel på arbejdspladsen. Lys og lyd er faktorer, der også spiller ind, når vi taler om arbejdsglæde, motivation og meget andet. Derfor har vi altid øje for den rigtige belysning - vi hjælper med at finde de rigtige lyskilder og få dem placeret det helt rigtige sted. Skærmarbejde stiller f.eks. særlige krav til belysningen for at undgå genskær og forstyrrelser.
Et behageligt lydbillede er alfa og omega for koncentrationsmuligheder og for et behageligt arbejdsmiljø i det hele taget. Det ved vi, og derfor kan vi også præsentere dig for en lang række muligheder for at forbedre akustikken. Det kan være alt lige fra sofaer med høj ryg til lydabsorberende skærmvægge og opslagstavler. Én ting er i hvert fald sikker - lydoptimering kan sagtens være både praktisk og dekorativ.
Se alle vores lydabsoberende skærmvægge her.
Kom sikkert i mål med en moderne kontorindretning
Hos Kontormøbler.dk har vi indrettet adskillige kontorløsninger, men vi ved også at to løsninger ikke er ens - og det skal de heller ikke være. For os er der ikke noget, der hedder rutineløsninger. Vi trækker på vores store erfaring fra mange andre opgaver, men hver eneste indretning er ny og spændende for os, og resultatet bliver til i tæt samspil med dig. Det sikrer dig en unik indretning, som lever op til dine forvetninger - og som ikke nødvendigvis ligner alle de andre.
Book et møde i et af vores showrooms eller få besøg af vores indretningskonsulent i din virksomhed.