Covid-19: Få inspiration til din kontorindretning
Få konkret inspiration til din indretning af kontor og hvordan du indretter kontoret sikkert for medarbejderne.
Læsetid: 5 min.
Flere medarbejdere kommer tilbage på arbejdspladsen, efter de har arbejdet hjemmefra eller har holdt fri. Det bliver ikke helt den samme hverdag som før coronavirusset. Men hvordan skal virksomheden indrette arbejdspladsen efter Covid-19? Der er ikke nogen endegyldige svar på det, men vi vil komme med vores bedste bud på en sikker kontorindretning i denne artikel.
Sådan skal kontoret indrettes for at skabe en sikker afstand
Kontorarbejdspladserne skal indrettes på en måde, så man minimerer risikoen for smitte med coronavirus. Medarbejderne skal også føle sig trygge på arbejdspladsen. Kontoret vil stadig være samlingspunktet, hvor firmaets signalværdi ses og medarbejderne tanker socialt op. Det er også her, der deles viden mellem kollegerne.
Der skal minimum være 1 meters afstand mellem medarbejderne på arbejdspladsen
Afhængig af den konkrete situation skal der enten holdes 1 eller 2 meters afstand. Hvis der er øget risiko for dråbesmitte, f. eks. ved ophold i lukkede rum med begrænset bevægelsesrum og dårlig udluftning, bør man holde mindst 2 meters afstand.
Afstanden vurderes fra "næsetip" til "næsetip" således, at der f.eks ved siddende indretning skal måles fra midten af stolesæder, ikke fra armlæn til armlæn. Ved regulering af stående og gående personer kan afstand markeres på væg, bord, gulv eller lign. Det kan f. eks. være ved indgangspartier eller steder med kødannelser.
Lever din nuværende kontorindretning ikke op til retningslinjerne? Så er der nogle tiltag, du allerede kan gå i gang med i dag:
- Fordel medarbejderne i flere lokaler
- Omrokér møblerne, så der er mere luft mellem dem
- Inddrag kvadratmeter fra mødelokaler eller kantinen
- Opsæt afskærmning mod smitte
Det handler om at være kreativ, når man skal indrette arbejdspladsen. Selvom der skal skabes afstand mellem medarbejderne og arbejdsstationerne, behøver du ikke gå på kompromis med kontorindretningen.
Der kan opstå situationer, hvor det kan være vanskeligt eller umuligt at overholde afstandsanbefalinger. Derfor er det vigtigt, at man reducerer antallet af personer og fælles kontaktpunker samt varighed af kontakter. Særligt, når det gælder ansigt-til-ansigt kontakter.
Her kan man også med fordel opsætte fysiske barrierer mellem medarbejderne, f.eks. med en transparemt smitteskærm eller skærmvægge.
Kontor-inspiration til din næste kontorindretning
Vi giver dig her to konkrete indretningsforslag til, hvordan du kan indrette et kontor og en kantine.
Indretning af kontorarbejdsplads efter Covid-19 retningslinjerne
Det åbne kontormiljø vil fortsat være en god investering ift. at udnytte virksomhedens samlede arealforbrug optimalt. Det er nemt og fleksibelt at dele det åbne kontormiljø op. Nuværende rumdeler løsninger som bordskærme, reoler og plantekasser bliver allerede brugt til dette formål. Faktisk kan gulvtæpper også være med til at afgrænse arbejdsstationerne og dele dem op i zoner.
Medarbejderne får også bedre akustiske forhold med afskærmningsløsninger og tæpper og bedre indeklima med planter indendørs.
Før Covid-19
Efter Covid-19
Kontorindretningen er blevet indrettet med disse produkter:
Kantineindretning med hensyntagen til Covid-19
Kantinen er et vigtigt sted for medarbejderne at få en pause fra arbejdsopgaverne, nyde deres frokost og få en god snak med kollegerne. For at opnår den bedst mulige kantineinretning ift. at forebygge smitte, skal vi sørge for at holde afstand til hinanden.
Sørg først og fremmest for, at der er opsat håndsprit i kantinen. Hygiejnen bør altid være en topprioritet.
Der er mange måder at indrette en kantine på. Men vi vil tage udgangspunkt i en simpel og fleksibel kantineindretning, som kan tilpasses til fremtidens uforudsigelige hændelser.
Før Covid-19
Efter Covid-19
Kantineindretningen er blevet indrettet med disse møbler:
Har du brug for flere idéer til kantindretning?
Læs også: Sådan indretter du din kantine bedst
Nye rutiner og vaner skal indføres på arbejdspladsen
Det er en ny "normal" hverdag, de fleste vender tilbage til. Arbejdet bør tilrettelægges, så det er muligt at have forskudte mødetider for at undgå mange ansatte arbejder på samme tid. Desuden vil det også begrænse de mange ansatte, der skal bruge offentlig transport til og fra arbejde samtidig.
Coronakrisen vil både på kort og længere sigt påvirke virksomhedens behov for kontorarealer og kvadratmeter. Er der ikke mulighed for at udvide eller flytte til større lokaler, bør virksomheden være åben overfor, at medarbejderne kan arbejde hjemmefra. En ny undersøgelse viser at hver femte chef vil have ansatte til at udføre hjemmearbejde, så det ser ud, som om interessen for hjemmekontoret vil være stigende. Derfor skal arbejdsgiverne også være opmærksomme på kontorindretningen på hjemmearbejdspladsen.
Har du brug for hjælp eller mere inspiration til kontorindretning?
Book et gratis og uforpligtende inspirationsmøde med en af vores dygtige indretningskonsulenter. Har I nogle bestemte tanker og idéer på tegnebrættet, I gerne vil have realiseret? Så kan vores indretningskonsulent sagtens realisere dine idéer og drømme på en 3D-tegning.